Handel towarzyszy nam niemal na każdym kroku. Kupujemy niemal wszędzie – w sklepach stacjonarnych, na bazarkach i targowiskach oraz w Internecie. Bez handlu gospodarka światowa nie miałaby racji bytu. Jak to zatem możliwe, że niektóre przedsiębiorstwa nie mogą efektownie sprzedać swoich produktów? Przyczyną może być słaby marketing, który nie do końca wykorzystuje możliwości współczesnych kanałów sprzedaży. W takich przypadkach warto wziąć pod uwagę omnichannel. A co to właściwie jest?

Omnichannel

Omnichannel – co to jest?

Najprościej mówiąc, omnichanell to strategia sprzedaży, w której zakłada się, że wszystkie dostępne kanały zarówno dotarcia, jak i obsługi klienta, powinny ze sobą współpracować na każdym etapie. Celem takiego podejścia jest zapewnienie wygody zakupów w danej sieci handlowej. Firmy stosujące omnichannel marketing pozostawiają swoim klientom dużo zintegrowanych narzędzi zakupu, dzięki czemu mają oni wysokie poczucie komfortu a jednocześnie stają się lojalni wobec konkretnej marki. Jeśli zatem chodzi o omnichanel, istotne jest przede wszystkim połączenie wielu możliwości, które pozwolą na dotarcie do szerokiego grona odbiorców.

Omnichannel – definicja

Omnichannel – co to właściwie oznacza? Omnis z łaciny oznacza każdy/wszystko, natomiast channel to z angielskiegokanał. Można zatem powiedzieć, że pod tym pojęciem kryje się optymalne połączenie wszystkich kanałów umożliwiających dotarcie do klienta oraz skuteczne oferowanie mu produktów i usług. Kompleksowa i bezproblemowa obsługa klienta na każdym etapie to właśnie główne cele kryjące się pod pojęciem omnichannel. Definicja ta często bywa uzupełniana również o stwierdzenie handel zintegrowany wielorakowo, co jeszcze lepiej obrazuje istotę tego obszaru marketingu.

Każdy kanał jest niezwykle istotny, jeśli chodzi o omnichannel. Co to jest? Kanałami nazywamy wszystkie formy, poprzez które dane przedsiębiorstwo może sprzedawać swoje towary i usługi oraz związana z tym procesem obsługa klienta. Do kanałów zaliczymy zatem m.in.: sklepy stacjonarne, Internet, SMS, telefon, e-mail, czat czy video-czat. Co istotne, wszystkie te obszary muszą być ze sobą odpowiednio zintegrowane i powinny wzajemnie siebie uzupełniać.

Omnichannel w Polsce

Wydawać by się mogło, że omnichannel jest w Polsce nadal uznawany za nowość. Coraz więcej przedsiębiorstw stara się jednak wdrażać tego rodzaju marketing do swoich działań, co widać np. po wzrastającej ilości firm sprzedających swoje towary i usługi przez Internet. Jest to jeden z najistotniejszych kanałów zawartych w teorii omnichanel, gdyż współcześni konsumenci chcą mieć możliwość kupowania o dowolnej porze i z dowolnego miejsca na ziemi. Okazuje się również, że o wiele łatwiej wdrożyć wielokanałowość w mniejszych firmach.

Rozwój gospodarki na całym świecie wręcz wymusza takie działania jak te z zakresu omnichannel. Co to jest i jak prawidłowo go stosować, dowiaduje się coraz większa liczba przedsiębiorców i marketingowców – również w naszym kraju. Jest to bardzo pozytywny trend, który działa również na korzyść samych klientów. Kwestią czasu jest zatem moment, kiedy omnichannel w Polsce znajdzie się w ścisłej czołówce strategii marketingowych.